Pemberitahuan: Segala tulisan dalam blog ini adalah pandangan peribadi penulis dan ia adalah bukan cadangan beli atau jual sesuatu saham. Penulis juga tidak bertanggung jawab jika belaku sebarang kesilapan, kekurangan atau kelewatan pada informasi yang ditulis. Sebarang keputusan adalah tanggungjawab pembaca sendiri.

Sunday, March 27, 2011

Warrant: ratio & harga exercise

Warrant2 yg didagangkan di bursa mempunyai ratio pertukaran & harga exercise masing2 dengan mother share. Bagi warrant jenis WA, WB, ... kebiasannya ratio adalah 1:1. Ini bermakna, setiap 1 sen warrant adalah bersamaan 1 sen mother share.

Bagi warrant2 jenis CA, CB,.. rationya adalah tidak menentu, kebiasaannya 2:1, 3:1, 4:1, dan seterusnya. Ambil contoh ratio 3:1.. bermakna, setiap 1 sen warrant bersamaaan  3 sen mother.

Harga exercise untuk warrant2 jenis WA, WB, .. adalah harga yg perlu dibayar jika mahu menukar warrant kepada mother share. Ini perlu dilakukan sebelum expired date sesuatu warrant. Selepas expired date, warrant2 ni akan dikeluarkan dari diniagakan di Bursa dan segala modal yg dilaburkan untuk membeli warrant jenis ni akan hilang begitu sahaja.

Bagi warrant2 jenis CA, CB, .. harga exercise hanya akan digunakan untuk menilai sesuatu warrant pada expired date. Warrant2 jenis ini tidak boleh ditukarkan kepada mother share tetapi pada expired date, jika warrant2 ini mempunyai nilai berbanding exercise price, investment bank yg mengeluarkan warrrant tersebut akan membayar kepada pemegang warrant nilai tersebut. Tetapi jika warrant2 tersebut tiada nilai lagi pada expired date, pemegang2 warrant tidak akan mendapat apa2 bayaran dari bank2 yg mengeluarkan warrant.

Ini adalah risiko2 yg perlu diketahui oleh pelabur2 yg ingin melabur di dalam warrant. Bagi saya, warrrant2 jenis CA, CB, .. adalah sesuai untuk trading sahaja dan tidak sesuai untuk beli dan simpan kerana risikonya adalah agak tinggi. Bagi warrant2 jenis WA, WB, .. disebabkan tempoh didagangkan selalunya agak lama, lebih kurang 5-10tahun, jadi ia boleh disimpan dengan lebih lama bergantung pada prestasi mother share.

No comments:

Post a Comment