Pemberitahuan: Segala tulisan dalam blog ini adalah pandangan peribadi penulis dan ia adalah bukan cadangan beli atau jual sesuatu saham. Penulis juga tidak bertanggung jawab jika belaku sebarang kesilapan, kekurangan atau kelewatan pada informasi yang ditulis. Sebarang keputusan adalah tanggungjawab pembaca sendiri.

Wednesday, March 30, 2011

Saham hari ini, 30 March 2011

Hari ni pasaran agak aggresif membeli. Banyak share yang naik terutamanya share berkaitan oil & gas. Dalam monitoring list O&G saya, hampir semuanya naik.  Setakat ini yg sudah naik tinngi adalah PCHEM, PERISAI & PETRA. Masih banyak lagi yg masih stabil atau baru nak mula naik seperti, KNM, DIALOG, KENCANA, SAPCRES & WASEONG. Agak sukar juga bagi saya untuk menjangkakan arah sektor O&G ni kerana jarang monitor sektor ini buat masa ini.

SUPERMX masih lagi bertahan walaupun harga getah naik hari ini. Ke mana arah rubber glove selepas ni, agak sukar di jangka kerana harga getah kembali naik kepada paras 1040sen.

JCY nampak bertahan pada 77sen dan volume jatuh mendadak. Ini pertanda pelabur masih pegang share ni. Kalau share ini masih bertahan pada paras sekarang dan volume semakin berkurang dalam masa 1-2 hari ni, ada peluang yg share ni akan naik lagi tinggi dalam jangkamasa terdekat. Mungkin minggu depan naik lagi kalau tak ada apa2 yg mengganggu pasaran. Saya ada tengok senarai pelaburan fund2 Public Mutual baru2 ini dan kebayakannya ada memegang saham JCY ni. Mungkin ini masanya saham ni nak rebouce balik kepada harga masa mula2 disenaraikan dahulu. Manalah tahu kan. Partner kepada JCY ni adalah GPACKET & UNISEM. Kedua2 share ni mengikut dari belakang dengan agak perlahan. Mungkin ambil langkah tunggu dan lihat.

UEMLAND & MRCB.. dua share ni seperti biasa akan bergerak seiring. Kedua-duanya naik hari ini dengan agak kuat. Mungkin akan terus naik esok. Share yg paling sesuai untuk main swing trading. Saya ingat dia nak jatuh lagi 2-3 hari, jadi boleh la beli balik. Rupa2nya dia naik terus hari ni. Jadi saya akan lupakan niat untuk membeli share2 dalam jangkamasa terdekat ni. Tunggu dia jatuh baru beli.

Satu lagi share yg agak menarik pada saya ialah FITTERS-WA. Saya ada beli pagi tadi tapi terbeli pada harga tinggi, Nampak macam tak boleh nak naik lagi, saya cut loss awal2. rugi sikit. Petang ni dia naik balik. Nampak macam ada support dan ada yg nak push share ni naik. Share yg memang ada potensi untuk short term trading tapi kena perhatikan volume dia. Jangan kejar bila dah naik.

No comments:

Post a Comment