Pemberitahuan: Segala tulisan dalam blog ini adalah pandangan peribadi penulis dan ia adalah bukan cadangan beli atau jual sesuatu saham. Penulis juga tidak bertanggung jawab jika belaku sebarang kesilapan, kekurangan atau kelewatan pada informasi yang ditulis. Sebarang keputusan adalah tanggungjawab pembaca sendiri.

Sunday, March 27, 2011

Saham Malaysia, warrant

Salam perkenalan,

Saya ingin bercerita mengenai pegalaman serta teknik2 saya melabur Bursa Malaysia selama ini. Juga di sini saya ingin berbincang dengan pembaca mengenai apa saja saham yg didagangkan di Bursa.

Saya adalah seorang yg aktif membuat urusan jual beli saham di Bursa Malaysia. Boleh dikatakan hampir setiap hari saya membuat pembelian & penjualan saham. Saham2 yg menjadi minat saya adalah dari jenis warrant (wa, wb,...) & call warrant (ca, cb,...).

Kenapa saya berminat dengan warrant2 ni? Sebab.. bagi saya warrant2 ni senang nak ramalkan pergerakan dia kerana naik atau turunnya harga warrant2 ni adalah disebabkan oleh pergerakan mother share dia. Jadi jika mother warrant2 ni naik.. kebarangkalian warrantnya untuk naik adalah tinggi. Begitu jugalah sebaliknya jika mothernya turun.

Lagi satu.. warrant2 ni harganya adalah lebih murah jika dibandingkan dengan harga mother share. Jadi peratusan keuntungan adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan keungtungan jika membeli mother share.

Walaupun keuntungan warrant2 ni lebih tinggi dari mother share, risiko dia pun lebih tinggi dari mother dia. Salah satu risiko warrant2 ni adalah ia mempunyai tempoh tamat didagangkan (expired date). Bagi mother share, selagi ia tidak dikeluarkan dari Bursa atau digantung dagangan, ia akan tetap diniagakan sampai bila2, tetapi bagi warrant, ia ada tempot tamat didagangkan. Jadi untuk membeli warrant, antara perkara terpenting yg perlu diperhatikan adalah tempoh tamat warrant tersebut.

Bagi warrant jenis ca, cb,... jika tinggal lagi 2 bulan untuk tamat, saya tidak akan monitor atau bercadang untuk membelinya kecuali jika saya benar2 yakin yg mother dia akan naik dengan banyaknya. Bagi warrant2 jenis wa, wb, wc,... 6 bulan dari tempoh tamat adalah limit saya. Walaupun begitu, nilai warrant ni tetap bergantung pada harga exercise dan jenis2 warrant. Pada post seterusnya, saya akan ceritakan mengenai exercise price warrant2 ni.

1 comment: